To personer i dialog om Rewilding på Naturdestination Skovsgaard

NuNa (Nurturing Nature)

Foto: Geopark Det Sydfynske Øhav

Nurturing Nature (NuNa) er et interregionalt samarbejde, der med naturen og lokalsamfund i centrum skal vise vejen for en ny tilgang i turismeudvikling.

Baggrund

Der kommer generelt flere og flere udenlandske gæster til Danmark og Nordtyskland, og den tendens har fået betegnelsen ”coolcation”. På 10 år er antallet af overnattende fra Sydeuropa i Danmark næsten fordoblet. Den samme tendens er set i Nordtyskland, som blandt andet har oplevet mangel på arbejdskraft i turistsektoren.

Projekter som NuNa er mere relevante end nogensinde før for at sikre, at turismeudviklingen ikke får negative konsekvenser for naturen eller lokalsamfund. Med en bevilling på ca. 10,1 millioner kr. fra Interreg Deutchland-Danmark skal NuNa over de næste tre år vise vejen for en ny tilgang i turismeudvikling.

NuNa handler ikke blot om at reducere turismens aftryk, men om at skabe positiv forandring. Den regenerative tilgang betyder, at både lokale borgere og besøgende inddrages aktivt i naturpleje, kulturprojekter og udvikling af nye aktiviteter.

Formålet med projektet

Målet er at gøre projektområdet – herunder Sydfyn og den tyske kystregion – til en forbilledlig, bæredygtig turistdestination, der er attraktiv for både borgere og gæster.

NuNa introducerer en regenerativ tilgang til turisme, hvor både borgere og besøgende aktivt bidrager til at beskytte og genskabe natur og kultur, som samtidigt vil styrke lokalsamfund og den lokale økonomi.

NuNa vil:

  • Uddanne lokale facilitatorer i samarbejdsprocesser.
  • Udvikle bæredygtige turismetilbud i mindst 12 lokalsamfund.
  • Skabe ny fortælling i markedsføringen med fokus på ansvarlig turisme.
  • Understøtte langsigtet livskvalitet og bæredygtig vækst i regionen.

Eksemplerne er mange og kan være alt fra en campingplads, der inviterer gæster til at deltage i naturgenopretning, til lokale foreninger, der sammen med turister udvikler nye kulturelle oplevelser. Dermed bliver turismen en drivkraft for både naturbeskyttelse, fællesskab og lokal økonomi.

Aktuelt i projektet lige nu

I juni blev projektet godkendt med en bevilling fra EU’s Interreg støtteprogram på 10,1 mio. kr., og projektet er officielt gået i luften den 1. august 2025 med Geopark Det Sydfynske Øhav som leder af initiativet. Første fase af projektet er dels at konstituere projektets organisering, men samtidig er fasen med metodeudvikling og udvikling af træningsforløb for facilitatorer af co-creation processer.

Så derfor kan man lige nu som aktør tilmelde sig som tester og medudvikler af Co-Creation-Facilitator-forløbet. Tilbuddet gælder i første omgang netværkspartner, men andre interesserede i projektet kan også komme med. Forudsætningen for at deltage, er at man repræsenterer en af følgende typer aktører: lokalsamfund, naturpark, turismesektoren, ngo eller lokal myndighed.

Projektets aktiviteter

Hvordan kan turisme ikke bare vokse, men også gøre en positiv forskel for både mennesker og natur? Det er udgangspunktet for NuNa, der med en helhedsorienteret tilgang udvikler turismetilbud, der regenererer og beriger de steder, de berører. Derfor arbejder vi i NuNa med følgende aktiviteter:

Metodeudvikling og træning af facilitatorer 

Projektet starter med at ruste lokale kræfter – både projektpartnere og repræsentanter fra lokalsamfundet – til at blive dygtige facilitatorer. Gennem et målrettet træningsprogram lærer de at lede samskabelsesprocesser, hvor et fælles værdikompas sætter retningen. Målet er klart: At skabe en bæredygtig vækst i turismen, der ikke kun tænker på i dag, men også på i morgen.

Samskabelse af regenerative turismeinitiativer 

På mindst 12 udvalgte lokaliteter i både Schlesig Holsten og i Geopark Det Sydfynske Øhav sættes der gang i levende samskabelsesprocesser. Her er det ikke eksperterne udefra, der bestemmer, men de, der kender området bedst – beboerne, virksomhederne og foreningerne – som bestemmer. Ved at give dem ejerskab over turismeudviklingen, brydes grænser ned, og der skabes varige værdier: økonomisk, socialt og miljømæssigt. Det er turisme, der giver tilbage til de steder, den besøger.

Innovativ markedsføring 

NuNa går også nye veje, når det gælder om at fortælle om projektet. Gennem innovativ markedsføring udforskes, hvordan man bedst rammer de rette målgrupper – fra fastboende og tilflyttere til nysgerrige turister. Ved at teste nye kernefortællinger om ansvarlig turisme, lokal stolthed og unikke oplevelser, skal projektområdet blive synonymt med bæredygtighed. Her handler det ikke bare om at tiltrække gæster, men om at inspirere til en ny måde at rejse og leve på. Sammen skaber NuNa en destination, der ikke bare besøges, men som også blomstrer – for alle, der bor der, og alle, der kommer forbi.

Projektets organisering

Med UNESCO Global Geopark Det Sydfynske Øhav som leadpartner, samler NuNa 10 partnere fra Danmark og Tyskland i en stærk projektorganisation. Projekt partnerne udgør følgende:

Desuden deltager over 20 netværkspartnere, der bidrager med viden og aktiviteter. Blandt dem er f.eks lokal campingplads, tysk naturpark, Lokal Aktion Grupper og biodiversitetsaktører.

Projektbudget

Bevilling: 10,1 millioner kr.

Projektperiode

August 2025 til juli 2028.

Vil du vide mere?

Malene Sakskilde

Projektkoordinator

Malene.sakskilde@svendborg.dk

Projektet er støttet af:

Logo Interreg Deutschland - Danmark

Foto:Interreg Deutschland - Danmark